• Multimédia Szfinx-| Márton András | Wahorn András | Lemur
  • Multimédia Szfinx-| Márton András | Wahorn András | Lemur

A Multimédia Szfinx Márton András projektje Wahorn András festőművésszel, a LEMUR csoport (League of Electronic Musical Urban Robots, New York) gitárrobotjának (GuitarBot) felhasználásával. A Jövő Háza 2005-ös megnyitójára készült digitális médiaművészeti pályamunka, egy példányban létező, kiállítási környezetben „megmutatható” zene, egyazon gondolatra, témára alkotott zene, szöveg, szobor és mozgókép együttese. Az alkalmazott kommunikációs technológia segítségével a látogatók kapcsolatba kerülhetnek a művel, a felkínált interaktív funkciók személyessé teszik a látogató kapcsolatát a műtárggyal.

A SZOBOR MŰKÖDÉSE
A szobor alapállapotában nem mozog, nem zenél, a vörös videoszív rejtve van. A szoborhoz közelítő látogató halk effekteket, valódi űrhangokat, szövegrészleteket, dallamokat hall az akusztikus tölcsérekből, ha megfelelő közelségbe kerül a szoborhoz. Az oldalsó LCD képernyőkön egy ideig mozgókép, majd információ látható. Indításkor ezek a lejátszások megállnak, majd megszólal egy zeneszám stúdiófelvétele, egyes zenei részeknél együtt játszik vele a Szfinx hajába épített gitárrobot.
A megfelelő dramaturgiai ponton elektronikusan vezérelt mechanikával kinyílik a szobor mellkasa, kibújik a vörös szív, egy beágyazott LCD monitorral, amin a zenéhez szinkronizált mozgókép látható.
Amikor véget ér a dal és a videolejátszás, akkor minden eszköz visszaáll alapállapotba, újra a halk hangok hallhatók a tölcsérekből.
A zene, videó, mozgás és a gitárrobot együttesének elindításához két látogató kooperációjára van szükség. Egyiküknek a posztamens elején, másikuknak az annak végén elhelyezett érzékelőt kell megérintenie, vagy a mobiltelefonjuik segítségével indítják a lejátszást. Ettől függetlenül óránként önműködően is játszik a szobor. A látogatók saját dallamot is megadhatnak érintőképernyő vagy mobiltelefon segítségével, amit a gitárrobot élőben lejátszik.

ALKOTÓELEMEK

  • Szfinx szobor
  • A szobor mellkasából elektromos meghajtású mechanikával kibújó szív, beágyazott LCD monitorral
  • A Szfinx hajába beágyazott gitárrobot-hangszer, midi vezérléssel, ami élőben zenél
  • A szobor testéből több helyen kinyúló akusztikus tölcsérek
  • A szobortestbe beágyazott 2 db LCD monitor, rajta mozgókép (alkotó: Wahorn András)
  • Interaktív érzékelők
  • Mozgató motorok és mechanika
  • Vezérlőelektronika és számítógép a mechanika és a lejátszás kezelésére
  • WLAN technika
  • Audio rendszer vagy vezetéknélküli átjátszó egység
  • Audio-midi szinronizáló számítógépes egység

(A gitárrobot és az LCD monitorok csak a tervrajzon szerepelnek.)

ANYAGOK, MÉRETEK

  • Nyers alumínium lemez vagy krómacél – szobortest
  • Carrara márvány – alaplap
  • Fényezett hársfa – lábak, mellek, farok
  • Öntött plexi – fej (ráépítve a gitárrobot)
  • Fényezett MDF lap – posztamens
  • Hossza: 1,6 m
  • Szélessége: 0,7 m
  • Magassága: 2 m, a posztamenssel együtt
Multimédia Szfinx | Wahorn András tervrajza

Wahorn András tervrajza a gitárrobottal

Koncepció: Márton András
Szoborterv: Wahorn András festőművész
Gitárrobot (GuitarBot): LEMUR (League of Electronic Musical Urban Robots, New York)
Zene: Márton András
Űrhangok: Prof. Don Garnett (The University of Iowa)
Szobrászati kivitelezés: Csepregi Balázs szobrászművész
Digitális technika, elektronika: Gazdag Gábor

A LEMUR gitárrobotja