Márton András
A KFT zenekar dobosa, producere. A kortárs elektronikus zenét játszó ScArt [Science & Art] együttes alapítója, a SzemTanú, történelem napilapstílusban című könyv alapító-főszerkesztője, Beatles dalszövegek fordítója, online és multimédia projektek tervezője, megvalósítója.
Budapesten született 1954. december 7-én. A zuglói Teleki Blanka Gimnáziumba járt, ahol tizenhat éves korában osztálytársával, Laár Andrással alkalmi iskolazenekart alakítottak. Ezután kezdett dobolni tanulni. Az iskolai szabályoknak, elvárásoknak nem mindenben felelt meg. Amikor egyszer nevelési célzattal megbuktatták, felvázolt magának egy olyan szemléletű történelemkönyvet, amiből szívesen tanulna. Közel húsz évvel később, a rendszerváltás idején ebből az iskolai vázlatból dolgozta ki és jelentette meg a SzemTanú napilapstílusú történelmi folyóiratot.
70-es évek
80-as évek
84-ben megtanult Basic nyelven programozni, hogy későbbi szóhasználattal multimédia-programot tervezzen az együttes következő lemezéhez Kiss Donát és Horváth Tibor informatikusokkal. Eredeti elképzelése szerint a bakelitlemez végére vágták volna a programot, hogy onnan lehessen betölteni a számítógépbe. Miután ilyet még soha nem csináltak a Hanglemezgyárban, nem sikerült keresztülvinni a tervet, így kompromisszumos megoldásként a Bál az Operában album borítójára nyomtatták rá az utasításokat.
Ebben az időszakban gyakran járt Bécsben, ahol személyes ismeretségbe került külföldi újhullámos zenekarokkal, akiket ’85-ben meghívott Magyarországra, hogy a magyar közönségnek is alkalma legyen megismerni ezeket a friss produkciókat (így koncertezett Budapesten az osztrák Drahdiwaberl együttes Jazz Gittivel, a Der Plan – a Neue Deutsche Welle, azaz a német újhullám egyik legismertebb zenekara – és az olasz Bisca). Ugyanebben az évben jelent meg a produceri munkája eredményeként létrejött művészi együttműködésből született kislemez két KFT-Hazel O’Connor számmal. Következő évben ezzel a felvétellel utazott el a Cannes-i MIDEM fesztiválra, ahol sikerült elérnie, hogy a KFT meghívást kapjon az Los Angeles-i Első Nemzetközi Dalversenyre és Utcafesztiválra.
Az 1989-es temesvári események hatására felkért ismert művészeket egy segélydal megírására és feléneklésére, hogy a kiadvány eladásából származó bevételt jelképes támogatásként eljuttassák Temesvárra. A december 28-án készült Temesvár ’89 c. felvételen közreműködnek: Laár András (egyben a dal szerzője), Hobo, Bródy János, Szikora Róbert, Vincze Lilla, Pataky Attila, Koncz Zsuzsa, Flipper Öcsi, Lerch István, Zorán, D. Nagy Lajos, Benkő László, Gerendás Péter, Lengyelfi Miklós, Lippényi Gábor, B. Tóth László mint narrátor (elhangzik benne Orosz József helyszíni felvételének részlete).
90-es évek
1991-ben háromnapos KFT-koncertsorozatot szervezett a budapesti KÖZGÁZ-on. Ekkor már ritkán lépett fel a zenekar. Előbb megünnepelték tízéves születésnapjukat, majd bejelentették működésük felfüggesztését. Az ezután felszabaduló idejét a következő években párhuzamosan több mindennel töltötte ki.
Szerkesztette és kiadta a SzemTanú folyóiratot. Az újság stílusára és tartalmára építve középiskolai diákvetélkedő-sorozatot indított, forgatókönyvet írt rövid televíziós epizódokhoz, angol nyelvű változatot szerkesztett a 92-es Sevilla Expóra. A SzemTanút ezernél több iskola rendelte meg, sok helyen segédanyagként használták történelemórákon.
1993-ban feltalált egy számítógépes színpadi súgóberendezést énekesek számára. Irányította a fejlesztést, majd amikor elkészült, kiderült, hogy egy ilyen összetett eszköz hiányzik a hazai televíziózásból is. A stúdiócélokra átalakított változatot a mai napig széles körben használják.
A KFT tagjai évek óta nem találkoztak, amikor 94-ben váratlanul becsöngetett Laár Andráshoz azzal az ötlettel, hogy Lengyelfi Miklóssal alakítsanak egy, a hatvanas, hetvenes évek zenei világát idéző lendületes gitárzenét játszó triót. A zenekarnak az A Laár, a Lengyelfi, a Márton nevet javasolta. Az együttes létrejött, azonban nem sikerült megvalósítani az eredeti elképzelést, teljesen más zenei irányt vett, a neve végül HFT lett és néhány koncert után megszűnt.
95-ben egy angol kiadó zenei újságot indított Magyarországon Z magazin címmel. Herskovits Iván főszerkesztő felkérésére társzerkesztője lett a lapnak, részt vett az arculat kialakításában, egy év elteltével azonban elhagyta a szerkesztőséget.
Közben ismét megkereste és összehozta a KFT zenekar tagjait, hogy öt év hallgatás után ünnepeljék meg a 15 éves születésnapjukat egy nagyszabású koncerttel, amelyben kiemelt szerepet kap a terjedőben lévő legújabb technológia, az internet. Felkérte Hazel O’Connort, hogy az internet és más hálózati megoldások segítségével egy dublini stúdióból énekeljen együtt a Budapesten játszó zenekarral (Bál az Interneten, Budapest Sportcsarnok, 1996. október). Az eseményhez létrehozta a zenekar honlapját, az első önálló művészdomaint Magyarországon (kft.hu).
Felgyülemlett internetes és multimédia elképzeléseinek megvalósítására ’97-ben önálló multimédiastúdiót alapított. Meggyőzte a Szépművészeti Múzeumot, hogy a gyűjteményeik műtárgyait mutassák meg a közönségnek digitális, interaktív formátumban is. Irányításával elkészítették a Múzeum első CD-ROM-ját. Jakab Györggyel, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium történelemtanárával Társadalmi és állampolgári esettanulmányok címmel oktatási segédanyagot fejlesztettek.
Több oktatással, kultúrával foglalkozó nagy alapítvány kuratóriumába kapott felkérést multimédia és internetes pályázati kiírások és anyagok előkészítésében, a beérkező munkák elbírálásában való részvételre.
2000-es évek
2001-ben ismét ünnepi koncertre, a húszéves születésnapra hozta össze a KFT-t eredeti felállásában (azóta újra rendszeresen koncertezik a zenekar). Ebben az évben kapott felkérést a Zöld Pardontól, hogy segítsen a programok összeállításában, megszervezésében, egy új szlogen kitalálásában. Hét éven át tartott ez a kapcsolat.
2004-ben meghívást kapott a Microsoft Partners in Learning (Társ a Tanulásban) programjának tízfős Tanácsadói Testületének tagjai közé.
2006-ban a KFT zenekar többi tagjával együtt megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést.
2007-ben még csak papíron lehetett beküldeni a koncertek műsorát a jogkezelőnek a jogdíjak elszámolásához. Ezen újított András. A stúdiója által kifejlesztett online rendszert (koncertonline.artisjus.com) megvásárolta és azóta is használja az Artisjus.
2008-ban egyedi üzleti konstrukciót talált ki a Bábu visszavág album kiadására és terjesztésére. A Pesti Esttel együttműködésben megjelentetett cd néhány nap alatt dupla platinalemeznek megfelelő mennyiségben jutott el a rajongókhoz.
2010 után
2011-ben producere és tervezője volt a KFT addigi leglátványosabb koncertjének (Ufóshow, Budapest Sportaréna).
2012-ben két munkatársával közösen egy évet töltöttek azzal, hogy újraszerkesszék a SzemTanú újság régi lapszámait. Év végén kiadta a SzemTanú, történelem napilapstílusban c. könyvet.
2014-ben Ókovács Szilveszter főigazgató felkérésére a KFT koncertet adott a Magyar Állami Operaházban (Bál az Operában 30!). András írta a forgatókönyvet, tervezte a színpadképet és rendezte az előadást. A következő év januárjában a Miskolci Nemzeti Színházban is színpadra állította ugyanazt a műsort a helyi társulattal.
2018.12.7-én megjelent első szólólemeze, a Szívgárda.
Legutóbbi frissítés: 2020. november 8.